top of page

beauty

BLOG

Door Valérie

De beste voeding voor je huid

Je voeding geeft energie aan je lichaam en helpt je lichaam om te groeien. Zo helpt het dus ook om het grootste orgaan - de huid - te voeden. Dus het is logisch dat de huid kan verbeteren door bepaalde voeding.




"Kunnen bepaalde voedingsmiddelen een opstoot geven van acné?"

Ja en nee. Sommige personen kunnen opstoten krijgen van acné bij het eten van zuivel en junkfood, maar niet iedereen is er vatbaar voor. Maar je kan zelfs op bepaalde fruitsoorten reageren. Dit is uiteraard zeldzaam. Merk je op dat je steeds op een bepaald voedingsproduct reageert door pukkels te krijgen, kan je dit product best vermijden. Maar de grootste veroorzakers zijn meestal zuivel en bewerkt voedsel.


"Moet ik zuivel laten om mijn acné aan te pakken?"

Niet iedereen zal een effect hebben op de huid door zuivel weg te laten. Iedereen is verschillend. Personen die reageren op zuivel, zullen telkens reageren na het eten van zuivel. De reactie is vrij consistent. Als je dus maar af en toe reageert op zuivel, is het waarschijnlijk niet jouw boosdoener. Minder zuivel eten is zeker goed voor je lichaam en het milieu, dus eet het met mate.


Als je last hebt van acné, is het zinvol om advies te vragen aan een arts. Want acné is namelijk een medische aandoening. Gelukkig bestaat er een heel arsenaal aan mogelijke behandelingen, van skincare tot medicatie, dat je niet moet blijven rondlopen met storende en pijnlijke pukkels.


"Welke voeding eet ik het best voor een gezonde huid?"

Heel eenvoudig, groeten en fruit. Voeding rijk in antioxidanten - denk maar aan blauwe bessen, broccoli, groene bladgroenten, cranberry's - zijn het beste voor de huid. Voeding die veel carotenoïden bevatten, helpen de huid te beschermen tegen zonneschade. Rode, gele en oranje groeten- en fruitsoorten bevatten voornamelijk deze carotenoïden. Voorbeelden hiervan zijn wortelen, appelsien, pompoen, zoete aardappel, tomaten, watermeloen, pompelmoes, mango, paprika's, ... Eet de kleuren van de regenboog en varieer van dag tot dag.


Onze huid wordt beschadigd door vervuiling in de lucht - vrije radicalen genoemd. En ook evenzeer door schadelijke voedingsmiddelen zoals alcohol en sterk bewerkt voedsel. Antioxidanten worden ingezet om vrije radicalen te neutraliseren.


Naast het elimineren van vrije radicalen, bevatten deze voedinsproducten ook de bouwstoffen voor collageen. Je hebt ook andere nutriënten nodig voor de aanmaak van collageen - zink, ijzer, koper en magnesium. En ook de aminozuren glycine, proline en lysine worden gebruikt bij de aanmaak van collageen.


"Wat heb ik nog nodig voor een gezonde huid?"

Drink voldoende water. Niet alleen de huid, maar de rest van ons lichaam heeft water nodig om goed te functioneren. Hyaluronzuur wordt veel toegepast in skincare en medisch esthetische behandelingen, maar zonder water kan het molecuul niet veel doen.



Recente blogposts

Alles weergeven

Wat is collageen? En is het nemen van een supplement zinvol?

#collageen komt voor in ons bindweefsel en zorgt voor de stevigheid van onze huid. Vanaf 25 jaar neemt de productie gestaag af. Vanaf 40 jaar gaat de productie nog sneller achteruit. Niet enkel de lee

Comments


bottom of page